dijous, 20 de febrer del 2014

Dijous Llarder i Carnestoltes

Endinsem-nos en una mica de cultura i d'història:
El dijous llarder, encetava el Carnaval, que duraria una setmana, fins el dimecres de Cendra. Aquest dia, el dijous gras, era de rigor menjar coques de llardons; molta gent sortia al camp a berenar, es menjava truita i botifarra.
El dijous llarder,
botifarra, botifarra,
el dijous llarder
botifarra menjaré.
Al mateix vespre ja hi havia sessions de ball i els dies de rauxa havien començat.

Els elements de la festa

· Sa Majestat Carnestoltes
Aquest personatge, que representa el Carnaval, neix a Catalunya el segle XVII. Al principi, era només un ninot de palla que construïen els pagesos i que penjaven al paller fins el dimecres de cendra, quan el cremaven com a símbol de la fi del Carnaval. Amb el temps, i possiblement gràcies a l'auge d'aquesta festa a Barcelona, aquest personatge es va convertir en el Rei de la Gresca, al voltant de qual es van organitzar un seguit d'actes: l'arribada, el sermó, la presidència de les festes, el judici, la malaltia, la mort i el testament.

· Les disfresses
Permeten canviar d'identitat i restar en l'anonimat, amb la qual cosa es poden fer totes les bogeries inimaginables.

· La màscara
Constitueix la part més important -i a vegades única- de la disfressa perquè és la que amaga el rostre.

· La comparsa
Es tracta d'una disfressa col·lectiva, en la qual tots els que la formen trien un motiu i cada un d'ells és un dels personatges.

· La rua
Parteix d'una passejada informal de tots els disfressats, en espera de l'inici del ball, que poc a poc s'ha anat convertint en un dels espectacles més importants de Carnestoltes. El dia de la rua, tradicionalment, és el diumenge.


· El ball de màscares
És, amb la rua, la manifestació més viva de la festa. Originalment, es cantaven i ballaven cançons poca-soltes carregades de sàtira.

Avui, són moltes les poblacions que d’una manera o altra celebren el Carnaval, deixarem constància de la festa a casa nostra.



 __________________________________________________

I tu, com celebres el Dijous Llarder? 
Què acostumes a fer per Carnestoltes? 
De què t'agradaria disfressar-te? Per què?


6 comentaris:

  1. Jo.. el Dijous Llarder? faig una truita, i anen al camp a menjarla,amb familias i amics.
    Per Carnestoltes ? m'agrada anar els nets a escoltar el prego de la festa.
    M'agradaria disfressar-me de metge. Per curar a la gent les seves Malalties. Julia


    ResponElimina
  2. EL jueves me como- la tortilla y coca de llardons.El Sabado me gusta ir, a ver la rua,A mi me gustaria disfrazarme de Reina por que' me gustaria llevar un vestido precioso y una corona,






    ResponElimina
  3. Me gusta el dijous llarder porque me gustas ir con mis nietos que de despues del cole nos vamos al parque a comesla tortilla. Me gusta mucho ves a los niños como van disfrazados y los pequeños me hace mucha gracia No me gusta difrazarme no lo he echo nunca

    ResponElimina
  4. Yo el diyous llarder preparo tortillas para mis hijas y mis nietos las hago de varios tipos de gambas ,de alcachofas ,de verduras. Que hago en el canestoltes pues hago los disfraces de mis nietos y los llevo ha la Rua. De disfrazarme. No me he disfrazado nunca pero alguna vez lo hare pero no se de que, quizas con una mascara me atrevera.

    ResponElimina
  5. Bona tarda.jo personalment celebro els dijous llarder amb els meus nebots i la meva dona.com cada any per carnestoltes estic amb la meva familia o els meus amics de festa.
    Fa sis anys que no em disfrassu i si m'hagues' de disfrassarma emtornaria a disfrassarma de Vikingo Boxeador o Leñador canadiense.visca carnestoltes i per molts anys.

    ResponElimina
  6. Jo vaig celebrar per primera vegada el Dijous Llarder. L'any passat amb els companyes i els professors a l'escola de Tarongers .
    Cada un preparar alguna truita de diferents especies, Hi era tot bonissim.
    A la festa del Carnestoltes.Jo estic acostumada a preparar la disfressa,a casa meva amb la meva filla una disfressa de Disney. Després a la tarde surtin en una fila totes els nens de l'escola. Hi jo acompanyo.
    A mi no m'agrada disfressar-me perque tinc molta vergonya sortir a la calle desfressada.

    ResponElimina